woensdag 10 juni 2020

Wynia's week




Het is zelden dat ik zo’n eerlijk en open artikel heb gelezen als dat van Wynia (https://www.wyniasweek.nl/de-oorlog-om-aandacht-en-geld/?fbclid=IwAR3OtjPM_GznNojU5yui22V39JAqg4igbiE1JDQCh5u6vpK9wpE2hxwrT1s

En moedig dat te durven plaatsen, wat hem zeker veel haatreacties en dreigementen zal opleveren.
Ook ik heb – als kind van een Indische moeder en Nederlandse vader – last van al dat gehersenspoel en van alles wat ik naar mijn hoofd krijg om me maar gediscrimineerd te moeten voelen.
Ik zal en moet maar meeheulen met al die figuren met tig minderwaardigheidscomplexen om hun kleur en zo niet, nou, dan moet ik het weten, hoor. Menigmaal ben ik al in een felle discussie beland. omdat ik mijn eigen mening daaromtrent heb en tja, dat wordt niet gewaardeerd.
Maar ik weiger me mee te laten sleuren in iets waarin ik niet geloof en geen waarheid vind.
Ik ril bij de uitspraken van ene Akwasi, een BN’er die zich denkt te kunnen veroorloven haat en geweld te kunnen prediken, met een zo fanatiek gezicht dat je er bang van zou worden!
Natuurlijk keur ik het ten strengste af wat er met George Floyd is gebeurd. Zolang iemands nek dichtdrukken is onacceptabel en ook sadistisch, maar de man is met zijn collega’s ontslagen en zij zullen zich voor de rechter moeten verantwoorden en terecht.
Wat mij buiten dit geval altijd wel vreselijk stoort is het feit dat ik altijd filmpjes zie waarin de politie de grote duivel is, maar helaas zie ik nooit wat daartoe geleid heeft, zodat ik mij een eerlijk beeld kkan vormen. Vreemd is dat toch!     
Wat mij ook stoort is dat dat zgn racisme vervolgens wordt gebruikt om plunderingen te plegen, een agent door zijn hoofd te schieten (in Las Vegas), andere agenten te mishandelen en ik vraag me af, gaan ze daar nu ook voor de straat op?? Of lezen en zien we alleen wat ons uitkomt?

Wat ben ik blij te zijn opgevoed door een wijze, Indische moeder, die mij heeft geleerd trots te zijn op elke kleur waarmee een mens geboren wordt! Die mij heeft geleerd dat niet de kleur van je huid, maar de kleur van je hart belangrijk is. Die mij heeft geleerd niet mijn omgeving de schuld te geven van mijn eventuele levensfouten, maar me af te vragen hoe ik daarvan kan leren en het de volgende keer beter of anders kan doen. Die me heerlijk liet smikkelen van negerzoenen en moorkoppen (wees toch blij dat zulke lekkernijen naar je vernoemd worden!) en me niet opzadelde met een vieze smaak omdat ik er racisme in moest zoeken.
Die me liet genieten van Zwarte Piet, die ik heel wat liever zag in zijn fleurige kleding dan die oude, strenge man met zijn dikke boek vol stoute kindertjes! Zwarte Piet, die altijd een handjevol lekkernijen voor me had en altijd zijn witte tanden voor me bloot lachte en waar ik mee kon lachen om zijn malle fratsen. Die eigenlijk het recht had - na alles wat ze in het voormalig Nederlands-Indie had gemaakt –mij op te zadelen met haar erfenis van ellende.  Maar nee, zij heeft me altijd geleerd alles van twee kanten te bezien en goh, wat ben ik haar daar dankbaar voor. 

Ik weet nog hoe ik als kind menigmaal thuiskwam met de mededeling dat ik tijdens een kinderruzietje was uitgemaakt voor pinda poepchinees of potkachel en hoor nog hoe mijn moeder dan luchtig kon reageren ‘dan zeg jij melkfles.’ En dat was het dan, er werd verder geen woord aan vuil gemaakt. Kwam ik klagen dat ik geslagen werd, dan zei ze weer net zo luchtig dat ik dan terug moest slaan en moedertje ging vervolgens gewoon verder met haar dagelijkse bezigheden. En door haar opstelling leerde ik net zo luchtig met mijn ervaringen om te gaan.

Maar ja, dit verhaal is natuurlijk helemaal niet interessant. Interessant is het pas dat ik alles verfoei waarmee ik ben opgevoed. Dat ik met de massa ga meegillen ‘me tooooooo, me toooooooo.’
Tjonge zeg, er gebeurt iets in Amerika en heel Nederland is opeens racistisch en iedereen of zijn/haar familie is wel een groot slachtoffer van al dat onrecht! ‘Me toooo, me tooooo, me tooooo.’

Oh, wat ben ik het eens met die cabaretier Steven Brunswijk, de spijker op zijn kop!!
Ook ik ben dat gezanik en die demonisering zat. Nog nooit ben ik me zo bewust moeten zijn van mijn kleur als dat al die zgn wereldverbeteraars denken mij te moeten opzadelen met hun helaas povere denkwijze. Laat me verdikkie met rust. Recht je rug en wees trots op de kleur die je draagt. Pimpelpaars, ravenzwart, chocoladebruin, sneeuwwit, jeetje draag die kleur met trots en geen eventueel racisme kan je deren! 

En voer je strijd, maar laat mij er buiten alsjeblieft! 
Ik geloof in de kleur van het hart van een mens en daarmee uit! Verbeter de wereld, begin bij jezelf!       


Geen opmerkingen:

Een reactie posten