woensdag 7 september 2016

Vitamine D


DE NOODZAAK VAN VITAMINE D

 

Vitamine D beschermt ons tegen allerlei aandoeningen en ernstige ziektes en zorgt voor de opbouw van sterke botten en tanden.

Verder oefent vitamine D een goede invloed uit  op hart en bloedvaten, alsmede op depressies.

Het is daarom heel belangrijk om deze noodzakelijke vitamine dagelijks in  voldoende mate binnen te krijgen.

Een langdurig tekort aan vitamine D kan o.a. leiden tot een spierziekte, osteoporose en een  zenuwziekte, terwijl vooral bij baby’s en kinderen een botziekte als Rachitis (Engelse ziekte) kan ontstaan.

Een ernstig tekort aan vitamine D kan op den duur zelfs leiden tot de dood.

 

 

D2 en D3

 

Van de verschillende soorten vitamine D zijn de belangrijkste D2 (ergocalciferol = plantaardige vorm) en D3 (cholecalciferol = dierlijke vorm).

D2 wordt niet door het lichaam aangemaakt, maar D3 wel. Door dierlijk vet met ultraviolet te bestralen kan men D2 maken en in het verleden werd dat dan ook gedaan en vervolgens toegevoegd aan levensmiddelen. Echter, de werking van D3 is heel wat sterker dan D2  en dus wordt tegenwoordig synthetisch vitamine D3 aan de voeding toegevoegd. Zonlicht zorgt ervoor dat vitamine D in onze huid wordt aangemaakt. De hoeveelheid vitamine D die het lichaam aanmaakt is echter vaak niet genoeg, zodat dat wel moet worden aangevuld met de hoeveelheid in onze voeding.

 

Vanwege het gevaar van een te hoog calcium- en fosfaatgehaltes van het bloed, mag vitamine D echter niet onbeperkt worden gebruikt. Teveel vitamine D kan namelijk schade toebrengen aan hart, bloedvaten en nieren. Een veilige dosis is 50 mg per dag!


Welke klachten geeft een vitamine D tekort o.a.?

 
Angstaanvallen

Bloedend tandvlees

Chronische vermoeidheid

Depressies

Gewrichtspijn

Hartkloppingen

Krampen

Lusteloosheid

Slaapinsomnie (veel en vroeg wakker)

Spierpijn of spiertrillingen

Zwaar gevoel in de benen

 

Welke levensmiddelen bieden een goede bron aan vitamine D?


Vitamine D is aanwezig in de volgende vette vissoorten:


haring

makreel

meerval

paling

sardines

tonijn

zalm

 

Vitamine D komt verder voor in de volgende voedingsmiddelen:

 

champignons

eidooiers

levertraan

margarine

roomboter

shiitake 

 

Wie lopen risico op een vitamine D-tekort?


Kinderen tot en met 3 jaar

Mannen vanaf 70 jaar

Mensen die eenzijdige voedsel  binnenkrijgen

Mensen die hun huid bedekken

Mensen die weinig buiten komen

Mensen met een donkere huidskleur

Mensen met langdurige diarree of een darmaandoening

Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven

Vrouwen vanaf 50 jaar

 

Hoe is een vitamine D tekort vast te stellen en te behandelen?

 

Het vitamine D-gehalte in ons lichaam is vast te stellen door een eenvoudige bloedtest.

Is er sprake van een tekort, dan kan de arts dat goedkoop en effectief behandelen met vitamine D-tabletten. Mensen met nier- of leverproblemen dienen hun arts daarvan op de hoogte te stellen, want voor hen zijn de vitamine D-tabletten minder geschikt.