donderdag 27 juni 2013

Groente moeten eten om gezond te blijven!


Wil je gezond blijven dan is het regelmatig eten van o.a. groentes een must.
Maar wat nu als je - net als ik – een hekel hebt aan groentes en je ze dan ook met grote tegenzin elke keer weer naar binnen probeert te werken.
Hoe vaak gebeurt het niet dat ik halverwege al niet meer verder eet en mezelf tracht te overtuigen dat ik wel genoeg mijn best heb gedaan om wat van dat konijnenvoer naar binnen te krijgen.
Menigmaal tracht ik mijn gebrek aan groentes dus op te vangen door vitaminepillen, maar of dat nu wel de juiste manier is om aan goede voedingsstoffen te komen?

Willen we gezond blijven, dan moeten we op zijn minst 200 gram groente en 2 stuks fruit per dag eten, zegt de wetenschap ons. Begin daar maar eens aan als je niet van groente houdt! En is 200 gram groente naast 2 stuks fruit per dag wel genoeg als je rekent dat groente veel van zijn voedingswaarde verliest  tijdens het koken ervan. Wil je echt die voedingswaarde van 200 gram per dag binnenkrijgen, dan zou je die portie groente dus rauw moeten opeten. Krijgt je lichaam te weinig vitamines en mineralen binnen per dag, dan krijg je al gauw last van verschillende gezondheidsproblemen. Zo kun je o.a. last krijgen van het volgende:

  • aften in je mond
  • bloedend tandvlees
  • darmproblemen
  • depressies
  • huidafwijkingen, zoals bijvoorbeeld acne
  • slechte spijsvertering
  • vermoeidheid
  • weinig weerstand infecties

Allemaal vervelende symptomen dus, waarvan je zeker niet blij wordt.Wat kunnen we nu doen om er zeker van te zijn dat we dagelijks onze gezonde dosis aan vitamines binnenkrijgen? Uiteraard moeten we groente en fruit blijven eten, maar we zouden dat kunnen aanvullen met smoothies van bladgroente en -  om de smaak wat aangenamer en zoeter te maken – fruit. Om een lekkere smoothie te maken moet je een verhouding nemen van 40% groente en 60% fruit, een handje ijs of wat glazen water.     
Je moet wel even experimenteren om een voor jou lekkere smaken te produceren, maar slaag je daarin, dan kunnen dergelijke smoothies mede zorg dragen je broodnodige, noodzakelijke voedingswaarde aan vitamines, eiwitten, mineralen en vezels per dag aan te vullen. Zorg er wel voor dat je regelmatig andere bladgroentes gebruikt, zodat je voldoende variatie aan goede stoffen binnenkrijgt. Wat je uiteraard nodig hebt voor het maken van een smoothie is een goede blender en een paar minuten van je tijd.           
Verder kun je kiezen uit groente als o.a. spinazie, rode bieten, bloemkool, selderij, wortelen, bloemkool, andijvie, basilicum, etc.  
Een mango of een banaan in een smoothie kan voor een romige smaak zorgen en verder zijn alle soorten fruit wel geschikt.